Nyeste artikler
Se alle
(Foto: Krestine Havemann/SBS)

Børnerådet opfordrer: Mindre reklame for alkohol i reality-tv

Alkohol er ofte en del af reality-programmer om unge. Det har fået Børnerådet til at opfordre tv-stationerne til mindre indirekte reklame for alkohol.

Børnerådet opfordrer tv-stationer som SBS Discovery og TV3 til at regulere på den indirekte reklame for alkohol i reality-programmer, der retter sig mod unge.

Til trods for at Metroxpress tidligere i dag skrev, at Børnerådet ønsker forbud mod alkohol og tobak, er dette bestemt ikke tilfældet ifølge Lisbeth Wilms, der er næstformand i Børnerådet.

– Vi vil ikke appellere til et forbud, understreger hun over for Realityportalen.dk.

Til gengæld opfordrer Lisbeth Wilms tv-stationerne til at tage et moralsk ansvar, når det kommer til indirekte reklame for alkohol.

– Vi ved godt, at der er en kultur omkring alkohol i Danmark. Vi ønsker overhovedet ikke noget forbud, men en regulering af den indirekte eksponering af alkohol i programmer, der ofte bliver set af mange unge mennesker, siger hun.

LÆS OGSÅ: ‘Paradise’-Nadia om livet efter ‘Paradise Hotel’

Afviser ikke moralsk ansvar

Informationschef i SBS Discovery Jesper Jürgensen afviser heller ikke at tage et ansvar.

– Selvfølgelig har vi et medansvar, men ansvaret skal ikke udelukkende placeres hos tv-selskaberne. Seerne har selv et ansvar for at tage stilling til, hvad de ser – og ligeledes har forældrene til de yngre seere et ansvar for, at deres børn forstår det, de ser, siger han til Realityportalen.dk.

Samtidig mener Jesper Jürgensen, at de unge bliver præsenteret for alkohol mange andre steder end i reality, og tv-stationerne derfor har svært ved at påtage sig ansvaret for de unges alkoholvaner.

LÆS OGSÅ: Rikke: Tonen mod realitydeltagere er ondskabsfuld

Rekord i druk

Danske unge 15-16-årige har rekord i druk i Europa, og Lisbeth Wilms erkender da også, at alkohol er en del af dansk kultur, alligevel opfordrer hun tv-selskaberne til at tage ansvar.

Børnerådet mener, at reality-programmerne har stor fokus på indirekte markedsføring af alkohol og tobak til unge. Men Jesper Jürgensen mener, at deres reality-programmer, som eksempelvis ‘Big Brother’ og ‘Kongerne, ikke kun handler om druk.

– Reality handler bestemt om andet end druk. Det handler først om fremmest om relationer mellem mennesker. Når der er venskabelige relationer mellem mennesker, så er der sommetider alkohol involveret, og det er altså ikke kun noget, der sker i reality-tv.

LÆS OGSÅ: Kom tæt på Rikke Gøransson: Her er mine ‘Paradise’-krav

Stramme reguleringer

Både TV3 og SBS Discovery sender deres programmer fra England. Det betyder, at de er underlagt meget specifikke regler for, hvad der må vises og ikke må vises i programmerne.

Blandt andet bliver nøgenhed censureret, som det er set i både denne sæson af ‘Paradise Hotel’ og ‘Big Brother’. Derfor mener Jesper Jürgensen også, at SBS Discovery allerede gør meget, for at være “børnevenlige”.

– Vi er bevidste om, de ting vi sender. Der er også mange ting, som vi ikke vil vise. Vi er underlagt strenge britiske regler om, hvad der må vises; dem følger vi selvfølgelig.

Alligevel håber næstformand Lisbeth Wilms, at tv-selskaberne vil overveje måden de reklamerer.

– Tanken er, at der kunne være nogle knapper at skrue på i forhold til reklamering for alkohol. Vi tror på, at man godt kan gøre det anderledes.

LÆS OGSÅ: ‘Paradise Hotel’: Se de tidligere vindere

Følg med på vores Facebook-side, så du hele tiden er opdateret med nyheder fra diverse reality-programmer og kendisser.